img
Home / Zdravie / Na čo slúžia probiotiká, na čo prebiotiká, a ako sa v nich vyznať

Na čo slúžia probiotiká, na čo prebiotiká, a ako sa v nich vyznať

Nie sú to rovnaké látky, ale naše telo ich predsa potrebuje obe a veľmi často mu nedoprajeme ani jednu.

V črevách sa nachádza približne 100-krát viac mikroorganizmov než buniek v celom ľudskom tele. Keby ste si napísali jednotku a za ňou 14 núl, bolo by ste blízko tohto čísla.

Každá malička baktéria v tomto veľkolepom systéme má svoju úlohu a ak si ju nebude plniť, pocítime to. Ako do toho celého vstupujú pro- a prebiotiká?

Jedno pracovisko, odlišné pozície

Probiotiká sú živé mikroorganizmy – baktérie, ktoré tvoria a zlepšujú črevnú mikroflóru.To je súbor mikroorganizmov žijúcich v našich útrobách. Pozitívne vplývajú na imunitu, trávenie či vstrebávanie živín.

Vznikajú kvasením mliečnej kultúry. Najčastejšie sú to baktérie rodu Lactobacillus, ktoré sú schopné rozkladať laktózu, mliečny cukor, na kyselinu mliečnu. Týmto spôsobom vyrábame jogurty, kefír aj cmar, a preto majú vždy kyslastú chuť.

Môžete ich objaviť aj v iných kvasených potravinách ako sú nakladané uhorky či kapusta a ázijské pochutiny miso, kimchi alebo aj v sójovej omáčke.

Prebiotikum je nestráviteľná zložka potravy, ktorá prispieva k zdraviu a správnej funkcii čriev, teda aj ich baktérií. Najznámejším prebiotikom je vláknina.

Ich hlavnou úlohou je podporiť rast prospešných baktérií a bojovať s tými nepriateľskými.

Nedostatok prežívate možno každý deň a ani o tom neviete

Najčastejšia situácia, kedy sa dostaneme k pro- a prebiotikám, je počas liečby bakteriálneho ochorenia, napríklad angíny, antibiotikami. Tie sú určené na zabíjanie mikroorganizmov, ale žiaľ, nerozoznajú dobré od zlých, a tak často zabijú aj prospešné baktérie.

Počas liečby je preto výnimočne dôležité dopĺňať odumreté mikróby s pozitívnymi vlastnosťami. Ich práca však nekončí spolu s poslednou tabletou v blistri,o čom sme viac napísali v tomto článku.

Nerovnováhuv črevnej mikroflóre spoznáme okamžite. Pocity nafukovania, zápcha či hnačka, problémy s trávením a nepríjemne páchnuce vetry. Ak si tietopríznaky nevšímame, môžu sa rozvinúť do vážnejších problémov a viesť až k syndrómu dráždivého čreva, ochoreniam srdca a ciev, obezite či diabetu druhého typu. Prebiotiká nám v tomto prípade uľahčia trávenie a vylučovanie potravy, navyše podporia vznik nových prospešných mikróbov. Svojou prítomnosťou tiež zabránia ďalšiemu množeniu choroboplodných zárodkov.

Nie je vôbec ťažké ich nájsť a využiť vo svoj prospech

Najväčším zdrojom prebiotík je čakanka, v tesnom závese je slnečnica a trojicu s najvyšším obsahom uzatvárajú púpavové listy. Obsah nestráviteľnej zložky sa v nich počíta na desiatky percent. Nájdete ich však aj v chutnejších zdrojoch, akými sú cesnak, špargľa či banán.

Tam už sú už v podstatne menšej miere.

Probiotiká nájdete v kvasených potravinách, ale existuje ich toľko druhov! Je náročné sledovať si všetky zloženia a zisťovať, ktorý jogurt bude pre vás ten pravý. Vo výživových doplnkoch dostanete koncentrované tie najdôležitejšie baktérie, ktoré pokryjú väčšinu dôležitých funkcií. Pre porovnanie, ak by ste chceli dosiahnuť dávku jednej bežnej kapsuly, museli by ste zjesť približne 30 jogurtov.

Napríklad Lactoflor obsahuje okrem vlákniny inulínu aj baktérie prirodzeného mliečneho kvasenia Lactobacillus bulgaricus, ktorá pomáha pri vstrebávaní živín, Lactobacillusacidophilus, mikrób prirodzene sa vyskytujúci v črevách, základnú jogurtovú kultúru S. thermophilus aj cenné baktérie rodu Bifidobacterium.

Nepodceňujte príjem týchto látok. Hoci sú maličké, zohrávajú vo vašom organizme veľké úlohy a stačí ich prijať len v jednej kapsule denne 😊

This div height required for enabling the sticky sidebar