img
Home / Zdravie / Ako fungujú priateľské mliečne baktérie vo výživových doplnkoch

Ako fungujú priateľské mliečne baktérie vo výživových doplnkoch

Nášmu tráveniu škodí veľa vecí: nedostatok vlákniny, príliš mastné jedlá, stres, prirýchle jedenie… Všetko sú to príznaky rýchleho životného štýlu, ktorý zaťažuje náš tráviaci trakt.

Vo fast foode nájdeme naozaj veľa kalórií, ktoré by nám pokojne vystačili aj na celý deň, je tam však málo vlákniny. A tak, hoci kalórií prijmeme dostatok, rýchlo sa dostaví pocit hladu. Ak jeme rýchlo, lebo sa ponáhľame naspäť do práce či do škôlky po deti, jedlo nestihneme poriadne požuť, a tak z neho tráviaci trakt ťažšie získava živiny a viac sa vyčerpáva.

Vyčerpané trávenie vydáva nepríjemné zvuky, spôsobuje kŕče, vyvoláva zápchu či hnačky. Okrem toho môže znižovať celkovú imunitu nášho organizmu. Podľa najnovších výskumov sa dokonca zdá, že až 40 % látok v našej krvi pochádza priamo z nášho trávenia.

Človek potrebuje k životu bielkoviny, tuky a cukry – a potrebuje ich v správnom pomere. Všetky tieto makroživiny sú totiž potrebné na to, aby sme mohli hýbať svalmi aj rozumom. Naše trávenie však potrebuje ešte citlivejšie kalibrovanú výživu. Potrebuje dostatok probiotických a prebiotických látok – mikroživín, ktoré by sme mali prijímať v našej bežnej strave.

Probiotiká sú priateľské baktérie, ktoré môžu našej črevnej mikroflóre v mnohom uľahčiť život. Prebiotiká sú látky, ktoré pomáhajú probiotikám dostať sa na správne miesto a prežiť tam – napríklad vláknina či vitamíny. Viac sme o rozdieloch medzi probiotikami a prebiotikami písali v tomto článku.

Trávenie je veľmi zložitý mechanizmus a jeho najdlhšia časť, črevo, môže merať až 10 metrov. Uznajte, to je pomerne rozsiahly priestor, v ktorom môže žiť dostatok rôznych organizmov. A že ich tam žije celkom dosť! Baktérií v našom čreve je mnohonásobne viac, než všetkých buniek v našom tele. Ich prítomnosť je extrémne dôležitá.

V zásade ich rozdeľujeme na priateľské, komenzálne a potenciálne škodlivé. Potenciálne škodlivé môžu byť napríklad hnilobné baktérie či rôzne enterobaktérie. Čo je na črevnej mikrobiote – tak hovoríme tomuto prostrediu – fascinujúce, je to, že veľa druhov baktérií by sa pri premnožení stalo pre náš organizmus nebezpečnými . Teda nejde len o to, mať správne baktérie, ale mať ich aj v správnom pomere.

A baktérie mliečneho kvasenia, ktoré sa nachádzajú vo vysokej koncentrácii vo výživových doplnkoch, prinášajú posily tým priateľským baktériám. Mliečne kvasenie pozná ľudstvo už tisícky rokov, odborne sa mu hovorí fermentácia. Počas fermentácie sa množia práve baktérie, ktoré sú pre črevnú mikrobiotu prirodzené. Fermentované potraviny sú ľahšie stráviteľné a sú hlavne trvanlivé – kvasená kapusta, kefír či kombucha sú príklady takýchto potravín.

Keď naši predkovia zistili, že skvasené mlieko vydrží dlhšie, všimli si aj, že často pôsobí blahodarne na náš celý organizmus.

Na chvíľu odbočíme k imunite. Viete, prečo deti vychovávané v sterilných domácnostiach častejšie trpia rôznymi chorobami? Pretože nie sú vystavované žiadnym baktériám. Ich imunita jednoducho zlenivie.

Predstavte si imunitu ako sval. Ak budete každý deň zdvíhať bežné bremená – pohár s vodou, knihu alebo nákup – zvládnete z času na čas zdvihnúť aj niečo väčšie. Napríklad dokážete roztlačiť auto či vyniesť sedačku na tretie poschodie. Pochopiteľne, po takomto úkone budete unavení, ale zvládnete ho. Ak by ste však celé dni nepoužívali svoje svaly, nezvládnete to. Aj obyčajná taška s nákupom by bola neprekonateľná výzva. Pre porovnanie, aj 6 mesiacov po operácii kolena je výkon stehenného svalu na operovanej nohe až o 30 % nižší v porovnaní s neoperovanou nohou.

Rovnako fungujú baktérie a imunita – keď sa vystavujeme tým správnym baktériám v správnom množstve, udržujeme imunitu v neustálom pozore. Jednoducho ju permanentne trénujeme, akurát nedvíha činky, ale kontroluje mikróby.

Keby sme imunitu neustále netrénovali kontaktom s neškodnými baktériami, mohli by sme dostať infekciu s ťažším priebehom z oveľa menšej dávky škodlivých mikróbov,“ hovorí farmaceut a špecialista na probiotiká, Rado Daniš.

Jesť však kefír či kvasenú kapustu nestačí – minimálne nie vtedy, ak chceme zvrátiť negatívne efekty stresujúceho životného štýlu. V kvalitných výživových doplnkoch nájdete priateľských baktérií omnoho viac a v správnej kombinácii. Napríklad v našom Lactoflore 🙂

This div height required for enabling the sticky sidebar